fredag, maj 19, 2006

Frizzy

Idag har jag blivit lockig. Eftersom jag har färgat hår och ville ha rätt stora lockar fick de göra lite speciellt. Så nu har jag väldigt SMÅ lockar som kommer rätas ut till rätt längd om ca en vecka. Men det är okej, det är mjukt och gott.

Alva sitter bredvid mig. Alva är stark. Tänk om hon slår mig. Det skulle ju vara förödande. Vi har varit duktiga och skrivit massa om Sovjetunionen.

Gorbatjov försökte reformera och liberalisera det kommunistiska systemet, men det satte hela systemet i gungning. Hans inrikespolitiska reformprogram hade tre nyckelordGlasnost – Öppenhet i pressen och i den politiska debatten
Perestrojka – Omvandlingar inom det ekonomiska
Demokratizatsija – Demokratisering inom politiken
Han minskade partiets kontroll över pressen och massmedier och fortsatte med organisationslivet. Han tillät informella grupper att bildas. Han införde folkvalda församlingar som inte stod under partiets kontroll. Det underminerade partiets anseende. I mars 1990 ströks paragraf sex om kommunist partiets ledande roll ur grundlagen.
Gorbatjov ville modernisera och effektivisera näringslivet och samhället i stort. Det väckte okontrollerbara politiska tankar till liv. Sovjetunionen började skadas som politisk-ekonomiskt system och som union. Den kommunistiska epoken avslutade med en misslyckad statskupp 19-21 augusti 1991. Kuppen fick inte stöd av militären och andra viktiga grupper i samhället och föll därför snabbt samman.

Efter kuppens sammanbrott lät Jeltsin upplösa och förbjuda det sovjetiska kommunistpartiet. 1991 samlades företrädare för de tre slaviska delrepublikerna Ryssland, Ukraina och Vitryssland och upplöste formellt Sovjetunionen.De förklarade att de fortfarande ville samarbeta men under lösare former mellan länderna. Den 25 december avgick Gorbatjov som Sovjetunionens president


Någon som orkade läsa igenom? Nej, trodde inte det. Vi fick veta geografibetygen igår. Trots att jag fått VG+ på allt får jag MVG i betyget. Det tycker jag är bra. *Klappar Eva på huvudet*

Ikväll ska det komma hem en död bebis utan ansikte och med rött hår och stirra på mig. Jag ser fram emot det. Appropå kvällar så drömmer jag fortfarande massa konstiga saker; för ett tag sen drömde jag att jag blev våldtagen. Det var hemskt.

Nun liebe Kinder gebt fein acht
ich bin die Stimme aus dem Kissen
ich hab euch etwas mitgebracht
ein heller Schein am Firmament
Mein Herz brennt

Inga kommentarer: